I valet går vi alla in i trotsåldern

Ofta sägs det vi ogillar att politiker hackar på varandra, istället för att tala om sina egna visioner och politiska förslag.
Det är inte sant.
– När svenska folket får välja är det viktigare att vara emot än för.
Det visar en bortglömd opinionsmätning från Indikator Opinion.

Nejsägare. Obs! Arrangerad bild med fotomodell.

Han: ”Neeeej, jag vill inte!” Efter en vecka med ljuvliga barnbarn inser (en) man att det vanligaste kommentaren är just det: Neeeej!
Eller:
– Jag vill innnnte.
Vanligtvis skyller man denna negativism på trotsåldern. En naturlig fas när barnet upptäcker att det har en egen vilja och inte bara är ett bihang till föräldrarna.
– Sant, men inte hela sanningen.
Att vara emot har blivit det vanligaste reflexen även hos vuxna människor.
– Det märks inte minst i valrörelsen.

Ofta sägs det vi medborgare ogillar att politiker hackar på varandra istället för att tala om sina egna visioner och politiska förslag.
Det är inte sant.
– När svenska folket får välja är det viktigare att vara emot än för.
Det visar en mycket intressant opinionsmätning från Indikator Opinion.

Vanligtvis frågar
opinionsinstituten vilket parti vi skulle rösta på om det var val idag. Men i denna enkät frågar Indikator svenska väljare vad som väger tyngst när de väljer parti:
– Att rösta för ett parti de tycker bra om eller att rösta för att ”motverka ett parti de tycker mycket illa om”.

Resultatet: Fyra av tio väljare uppger att motvilja mot ett eller flera partier väger ”lika tungt eller tyngre än sympatierna för det egna partiet”.
Det innebär att starka politiska antipatier inte är undantag utan ett normaltillstånd hos många av oss väljare.
Mest intressant:
Bland mittenväljarna, som brukar avgöra svenska val, är det lika många som uppger att motviljan mot ett visst parti väger lika tungt i deras röstningskalkyl som att rösta på ett parti de gillar.

Indikators slutsats: ”Det innebär att de väljare som brukar avgöra svenska val också i hög grad påverkas av vilka partier de vill hålla borta från makten”.
I klartext: Bland väljare som varken står till vänster eller höger är det 15 procent som tycker mycket illa om Vänsterpartiet och 22 procent om Miljöpartiet. Samtidigt är det 41 procent som uppger att de tycker mycket illa om Sverigedemokraterna.

Slutsats: ”I ett land där nästan alla väljare bär på en tydlig politisk antipati avgörs val inte bara av vilka partier människor vill ge makten, utan också av vilka de till varje pris vill hålla borta från den”, skriver Indikators Edvin Boijev och Per Oleskog Tryggvason. (DN Debatt, 21 juni).

Spaningar som flytt
Midsommar och Ron Wood är tillbaka på udden
Varför är skatten på din el högre än på mitt snus och vinpimplande?
Som (en) man ropar får han svar från Råneå
Trump viftar fortfarande med ett tomt papper
Fler utspring i rosa balklänningar

Midsommar och Ron Wood är tillbaka på udden

Han: Enligt The Rolling Stones officiella turnéschema har bandet inga planerade konserter i midsommar. Det finns en anledning, Ron Wood firar med oss på udden.
Okej, jag erkänner:
– Liksom alla redaktörer skriver jag rubriker för att jaga klick.
Sant är att vår kompis, talgoxen Look-a-like-Ron-Wood, är tillbaka efter fyra års turnerande i andra delar av världen.

Det är stort nog for oss. Europas äldsta talgoxe är 15 år gammal, men det ett under att detta luggslitna exemplar överlevt fyra år turnerande.

Roligt hade vi även med kläderna på.

Även andra kom för att fira midsommar i Skeppevik. Tyvärr sken solen och havet var tillräckligt varm för att alla barnbarn skulle slita kläderna av sig direkt de ramlade ur bilarna. Ovanstående är förmodligen den enda bild som Facebooks ägare Marc (Sucker) Zuckerberg accepterar.
– Skjutvapen går ju bra i dubbelmoralens land.

Roligt var det även inåt viken. 500 stugägare och sommargäster dansade, sjöng om små grodor, kastade ringar, spelade bort veckopengen på chokladhjulet (utom Algot som vann 1000 kr!), åkte traktor, med mera med mera.

Obs! Ovanstående visar ingen fångtransport. Alla barn som åkte med traktorerna för att plocka blommor belönades med en glass. Vilkt fick alla att arbeta hårt för att skapa midsommarstången.

Självklart bänkades (nästan) alla för att se matchen på den lilla stor-tvn. Publiken var mer lojal med laget än laget var med publiken …

… utom husmor som passade på att pyssla om sina tomater som svettats hela dagen i solgasset.

Spaningar som flytt:
Varför är skatten på din el högre än på mitt snus och vinpimplande?
Som (en) man ropar får han svar från Råneå
Trump viftar fortfarande med ett tomt papper
Fler utspring i rosa balklänningar

Varför är skatten på din el högre än på mitt snus och vinpimplande?

Fundera på det här: Svenska hushåll betalar högre skatt på elen än på snus och vin.
– Visserligen dricker jag både vin och suger på (vitt) snus. Men på nåt känns det fel att du som inte gör det subventionerar mitt drogbehov på din elfaktura.

Han: Regeringen har beslutat att sänka skatten på bensinpriset med ytterligare 3 kr vid pump.
– Ett sista valfläsk till oss bilägare.
Men det är en sak jag inte förstår: I Sverige betalar 100 procent av hushållen för el, medan bara åtta av tio hushåll har tillgång till bil.

I min värld är fem miljoner hushåll fortfarande mer än 3,5 miljoner. Fram för allt: Svenska hushåll betalar tillsammans storleksordningen 85 miljarder kronor för el och runt cirka 35–40 miljarder kronor per år på vårt behov av bensin och diesel.
– Ändå satsar Tidöpartierna på att göra oss glada över att de sänker bensinskatten, inte elskatterna.
Varför?

Av dina och mina elkostnader går minst 40 miljarder kronor direkt till statskassan i form av elskatter. Finansminister Elisabeth Svantesson har alltså 40 miljarder skäl att sänka den skatt som drabbar 100 procent av oss väljare.
– Varför tror hon att det bara är vi som även behöver bil som är känsliga för valfläsk?


Jovars, i vintras kände även den svenska regeringen kylan i väggarna. Första januari 2026 sänktes skatten på el med 10 öre per kilowattimme. Det innebar att boende i lägenhet fick några hundralappar i minskade utgifter per år.
Vi småhusägare som betalar mer för elen fick någon tusental i present.
– Men det ändrar inte storheterna.

Medan länder som Spanien och Danmark sänkt elskatten till bottennivåer, sitter Sverige kvar med en av EU:s högsta elskatter. Spanien har förlängt sitt krispaket där både elskatt och vissa avgifter tillfälligt tagits bort, samtidigt som momsen sänkts.
– Resultatet blir att beskattningen i praktiken landar på noll, rapporterar Dagens Industri.

Finland har sedan tidigare sänkt skatten för vissa sektorer medan Danmark nu går längre och sänker till EU:s miniminivå även för hushåll under 2026-2027. I stora delar av Central- och Östeuropa ligger nivåerna redan mycket nära EU:s golv – runt ett öre per kilowattimme.
EU:s miniminivå för energiskatt på el ligger på 0,6 öre per kWh. 
Dessutom: Svenska politiker är ovanligt snillrika, de är ensamma i EU om att tycka att vi medborgare ska betala skatt på skatten i form av moms på elen (25 procent). Denna svenska nyordning att vi ska betala skatt på skatten infördes år 1991.

Nyordningen innebär att vi alla betalar mer i skatt för elen än för snus (39%) och vin (37%)!
mer i skatt för elen än för snus, visar Skattebetalarna!
– Visserligen dricker jag både vin och suger på (vitt) snus, men på nåt känns det fel att du som inte gör det subventionerar mitt drogbehov på din elfaktura.
Fråga: Varför är det inga ledarskribenter som undrar varför Sverige avviker från EU just när det gäller att kunna tvätta, se på VM i fotboll och laga mat (farmor gör just nu tjockpankaka i ugnen till sommarens första kull av barnbarn).

Tre punkter England - Kroatien: ”VM:s bästa match hittills - England rockade”
Nattens match beskattas högra än min flaska vin.

Häromdagen visade SCB:s preliminära statistik att Inflationen steg mer än väntat till 1,5 procent i maj, från 0,8 i april. Enligt SCB:s Konsumentprisindex sjönk drivmedelspriserna med 3,5 procent mellan april och maj.
– Enligt samma källa steg elpriserna i Sverige med 10,6 procent.
Dessutom: Eftersom vi betalar in dubbelt så mycket skatt , i reda pengar på el som på bensin är elpriset den enskilt största faktorn bakom den oväntat höga inflationstakten i maj (TT).
– Och ändå: Nu kastar Tidöpartierna åt oss ännu ett valfläsk: En sänkning av bensinpriserna med 3 kronor liten.
Oppositionen gläfste förstås tillbaka.
Men inget parti nämner något om att man kanske borde ägna elskatterna en tanke.


Sanningen är konkret: ”Att ren el är straffbeskattad på samma nivå som diesel eller snus framstår som smått bisarrt”, skriver Skattebetalarnas förening i sin pedagogisk rapport.
Instämmer.
För staten står elskatterna bara för 2 procent av alla skatter, småpengar i sammanhanget.
Men inte för oss medborgare.
– Just nu tänker jag: Den politiker som gör något åt elskatterna får min röst.
Vad sägs om att elskatterna sänks till EU:s miniminivå för på 0,6 öre per kWh?


Spaningar som flytt:
Som (en) man ropar får han svar från Råneå
Trump viftar fortfarande med ett tomt papper
Fler utspring i rosa balklänningar

Fler utspring i rosa balklänningar

Han: Hennes exposé genom rosornas trädgård var fin. Eftersom allt händer på en gång missade vi rosorna bakom Chateau Margareta. Även rosenrabatter förändras över tid:
– Så här såg samma spaljé ut när vi anlade den i juni 2022:

Som så många andra i vår tid med vaga identitetspolitiska trender tycks våra rosor ännu inte ha bestämt sig vem de vill vara, rosa, gul eller … ?
För även bland rosor finns det vandringssägner för den som behöver dem:
– Aprikosfärgade rosor får man när någon vill visa uppskattning.
– Vita rosor betyder ”renhet” eller purity som det heter på engelska.
– Gula rosor betyder vänskap.
– Att ge bort rosa rosor betyder att du visar tacksamhet för något.
– En orange ros representerar ren och skär lust.
– Röda rosor symboliserar kärlek.

Som av en händelse som ser ut som en tanke: I skuggan av de mer spektakulära balklänningarna sker dagens andra debut på baksidan av vårt hus:

Slår ut idag.

Spaningar på rosor som flytt:
Fler rosor, och lite annat…
Nu börjar rosornas krig
När allt händer på en gång
Ensamma grabbens förtjänst att rosen har taggar
”Behandla rosor som du vill att din partner ska behandla dig”
Även rosor har taggar
Margaretas ros gjorde hennes dag
Lyckas med rosor? Tänk barnuppfostran …
Säger blommande rosor och en jättestor kantarell något om 4 november?
Nu börjar rosornas tid
Om man undviker taggarna är rosor underbara

Som (en) man ropar får han svar från Råneå

Historier föder historier, bättre historier. För en tid sedan skrev jag om tre fjädrar som vittnade om en död hackspett, nyss levande i Ismans tallar. Jag refererade till filosofen Jacques Derridas tes om ”närvaro genom frånvaro”.
Förvirrande kanske, men på förekommen anledning. För att säga det kort:
– Denna vår har döden slagit till i den nära vänkretsen tre gånger inom lika många veckor.
Sånt väcker existentiella frågor hos en gubbe på en udde.
– De tre fjädrarna påminde mig om att i även i mina tankar blir vännerna mer närvarande i sin frånvaro än de faktiskt var när de var levde och detta paradoxalt nog på grund av de faktiskt inte längre är närvarande. 

Väckte existentiella känslor.

Som (en) man ropar får han ibland tröstande svar. Min gamle kompis Nicke i Råneå ger i en kommentar mina tankar vingar.
Han skriver: ”Min allestädes närvarande indiankompis Golden Bear från Iliamna Lake i de mellersta delarna av Alaska gör mig plötsligt sällskap. Vi vandrar förstrött efter Newhalen River, pratar lågt för att inte störa några plaskande brunbjörnar på den andra sidan av vattendraget.
Golden Bear var min vägvisare och kompis en sommar i landet bortom alla berg, en sällsynt vacker man i tvåmetersklassen.
Mest iögonfallande var hans enorma hår som nådde ända ner till midjan. Minns fortfarande när han skulle vada över en djupare å. För att inte blöta ner de kolsvarta lockarna gjorde han en knut av svallet runt midjan?
– Min ledsagare hade den egenheten att han inte kunde gå förbi en på marken liggande fjäder. 
Den plockade han genast upp och fäste den försiktigt i närmaste träd. Fanns det inget träd i närheten stack han fast fjädern i sitt hår. När han sedermera kom hem till byn hade han en gammal stubbe i närheten där han hade fäst alla upphittade dun och vingpennor genom alla åren. Han berättade att i hans by trodde de att en människa blev en fågel efter döden. Genom att ta upp en fjäder och fästa den högre upp, kanske i ett träd eller på en stubbe, hjälpte han den döda människans själ att få ny luft under vingarna. På så sätt kunde livet ta ny fart mot paradisets prunkande nejder.

Nickes fjäderstubbe.

Golden Bear var en vis man med många strängar på sin lyra. I sin familj var björnen helig och fick inte skjutas. En av många anledningar var att djuren åt mycket lax, framför allt de röda indianlaxarna. Hundratusentals laxar hamnade så småningom på landbacken, oftast rester av björnarnas idoga fiskande. Detta i sin tur gynnade växtligheten, allt från låga buskar till enorma träd. Golden Bear pekade mot den prunkande vegetationen och skrattade högt.
– Den helige ande är med oss, viskade han och lossade på hårknuten.”

Genom att ta upp en fjäder och fästa den högre upp, kanske i ett träd eller på en stubbe, hjälpte han den döda människans själ att få ny luft under vingarna. På så sätt kunde livet ta ny fart mot paradisets prunkande nejder.

Nickes brev ger en bredare bild av livet i människobyn: ”Åren gick och en vacker sommardag drog min grabb Martin till USA med några polare. Så fort pengarna tog slut drog de till spelhålorna i Las Vegas.
Så kom det sig att grabbarna hade samlats för ett spel på något av stadens många flotta hotell, när en äldre och sliten indian plötsligt stapplade in i rummet.
Han undrade försynt om han fick slå sig ner och dra en poker, vilket han naturligtvis fick. Grabbarna och mannen presenterade sig och allt var frid och fröjd, tills han hörde min sons efternamn.
– Westrin? I once knew a man from Sweden called Westrin, sa han på bruten amerikanska.
– I think he was an auther and a flyfisherman. 
Plötsligt blev det alldeles tyst kring bordet.  
– It was my father!!! utbrast Martin med stor förvåning.
– Farsan var i Iliamna Lake i de centrala delarna av Alaska under åren 1976, 1980 och 1981, berättade sonen med stor förvåning. Indianen svarade genast att han var född och uppvuxen i byn Non Dalton norr om Iliamna Lake, men drog till storstan och fördärvet ett tiotal år senare.  Så liten och orättvis kan världen vara. Vem som vann spelet vet jag inte, men hoppas det var Golden Bear. Kram///Nicke.”

PS: Tack Nicke, ditt brev fick mig att inse varför jag för flera år sedan skapade en egen fjäderstubbe, om än i form av en bokhylla i min ateljé (som senare blev hennes löklager).

Andra tankar av och om Gunnar Nicke Westrin:

Och nu blir det reklam
Tillbaka till framtiden tack vare hennes sockerkaka



Trump viftar fortfarande med ett tomt papper

Han: Det var visserligen TikTok-trams att män tänker på Romarriket varje dag, men ”Bröd och skådespel” (latin: panem et circenses) har i 2000 år överlevt som politisk strategi. Uttrycket myntades av den romerske satirikern Juvenalis (60-130 e.Kr) och syftar på hur makthavare vinner röster och undviker politiskt missnöje genom att erbjuda grundläggande förnödenheter (brödet) och gladiatorspel (skådespel).

Juvenalis häcklade den romerska demokratins förfall och avskyddas därför av den härskande klassen och dess kejsare Hadrianus och Marcus Aurelius. Tricket ”Bröd & Skådespel” har tillämpats av många makthavare. men i vår tid har Donald Trump gjort en dygd av Juvenalis sarkasm och upphöjt förfallet till statsmannakonst.
– På sin födelsedag bjöd han det amerikanska folket på gladiatorspel a la MMA i Vita Huset.
Brödet däremot har han bytt ut mot krig (och höjda bensinpriser).

Därför blev festen en flopp för alla som än en gång trott på Trump, när han dagen före festen lovade att han skulle vifta med fredsavtal med Iran på sin födelsedag.
Så blev det inte.
– Vilket inte hindrar att Trumps pladder än en gång upphöjts till sanning i medierna.

Vi känner igen lössen på gången: ”Vi har vunnit. Låt mig berätta för er, vi har vunnit. Du vet, man vill aldrig säga för tidigt att man vunnit. Vi vann. Vi vann vadet – under den första timmen var det över.”
Det hävdade presidenten under ett valtal redan den 11 mars.
– Vi vet hur det gick.

Etthundrasex (106) dagar efter att USA:S president proklamerade Operation Epic Fury är detta fortfarande inte sant, det som alla nu vet inte var sant efter den första timmen.
– Vilket inte hindrar att Trump sedan dess minst 37 gånger offentligt hävdat att ett avtal med de iranska mullorna är nära eller omedelbart förestående.

Inte heller idag är det sant, trots att Trump uppenbarligen hade hoppats kunna vifta med något slags avtal på sin födelsedag. Vad denna ”deal” går ut på vet inte.
Däremot vet vi vad Trumps tilltänkta födelsedagspresent till sig själv hittills kostat: Den direkta militära kostnaden för USA:s krig mot Iran uppskattas officiellt till 29 miljarder dollar (cirka 310 miljarder kronor).
Enligt budgetchefen Jules Hursts vittnesmål inför den amerikanska kongressens försvarsutskott, kostade de första sex (6) dagarnas intensiva bombkampanj 11,3 miljarder dollar (motsvarande nästan 2 miljarder dollar per dag).
– Enbart de första 100 timmarna slukade ammunition till ett värde av 5,6 miljarder dollar.

I mitten av maj meddelade Pentagon att de direkta operativa kostnaderna ökat till 29 miljarder dollar. Denna ökning beror på dyra reparationer av militärbaser i regionen samt behovet av att ersätta förlorad materiel. Bland annat har USA förlorat minst 24 avancerade MQ-9 Reaper-drönare till ett värde av cirka 30 miljoner dollar styck.
Och ändå:
– Krigets fulla kostnad drabbar framförallt det amerikanska samhället på andra sätt:
En studie i samarbete med Brown University visar att blockaden i Hormuzsundet har tvingat amerikanska konsumenter att betala över 40 miljarder dollar extra i bensinpriser vid pumpen sedan krigsutbrottet. Det motsvarar en extra utgift på över 300 dollar per hushåll.

Under utfrågningar i kongressen har kritiker hävdat att den totala kostnaden för USA:s ekonomi i form av inflation på mat och drivmedel samt handelsstörningar snarare rör sig om 631 miljarder dollar.
– Lägg därtill de kostnader som Trumps krig åsamkat länderna i Mellanöstern.
Den sammanlagda ekonomiska kostnaden för kriget uppskattas till mellan 500 och 1 200 miljarder dollar (cirka 5 300 till 12 700 miljarder kronor) för länderna i Mellanöstern.
– För att uppnå vad??

Enligt officiella sammanställningar beräknas kostnaden för arabländerna hittills uppgå till 120 miljarder dollar. Detta beror på kollapsad turism, dyrare sjöfartsfrakter, avbruten flygtrafik samt skador från iranska proxygruppers motattacker.
Redan 20 mars rapporterade israelska medier att Netanyahus krig i Iran och Libanon kostat Israel omkring 3 miljarder kronor per dag. Den totala prislappen för mobiliseringen och de omfattande luftvärnet för att stoppa iranska missiler, beräknas ha kostat landet tiotals miljarder dollar och tömt stora delar av landets krigskassa.

Iran är det land som drabbats av störst ekonomisk förödelse efter USA:s och Israels massiva bombkampanjer. Den iranska regeringen har bedömt skadorna på landets infrastruktur och oljeanläggningar till minst 300 miljarder dollar; mer långsiktiga beräkningar pekar upp mot 1 000 miljarder dollar.
– Trots det sitter den reaktionära regimen i Teheran säkrare än den gjort på länge.
Tack vare Donald Trumps krig.

Och det mest tragiska: Trump viftar fortfarande med ett avtal som inte finns. Framförallt kan födelsedagsbarnet inte visa upp ett avtal som är bättre än det Obama och världsamfundet slöt med Iran 2015 (formellt kallat JCPOA), vilket begränsade landets kärnteknikprogram för att förhindra att Iran utvecklar kärnvapen.

PS, det självklara: Alla vettiga människor inser att i ovanstående summor ingår inte kostnaden för allt lidande som kriget åsamkat vanliga människor. Såna detaljer brukar ju inte räknas in i krigsherrarnas kalkyler.

Spaningar som flytt:
Fler rosor, och lite annat
Nu börjar rosornas krig
När allt händer på en gång
Hon har en förklädd stalker
Fladdrar det så kostar det

Fler rosor, och lite annat…

Hon: Den röda rosen på baksidan blommar också, och den rosa vid parkeringen. Men den har jag ingen bild på. Bara innan den slog ut:

Nu ligger jag på soffan och läser Svart Hjärta av Silvia Avallone. Fjärde boken av henne jag läser. Den första, Stål, var super. De andra sådär. Denna börjar väldigt lovande. Kul!

(Började åska och ösregna så fler bilder på nyutslagna rosor får vänta.)

Läst 40 sidor, lovar gott.

Senare ikväll, efter nyheterna, ska vi fortsätta streama Daisy Jones & the six.

Går på SVT play nu.

Om du inte sett den redan har du något att se fram emot. Vi såg fyra avsnitt på raken igårkväll …

Jag har den om någon vill låna.

Boken var också superbra, läste jag när den kom ut för några år sedan. Daisy Jones är inspirerad av Fleetwood Macs Stevie Nicks.

Spaningar som flytt
Fredag: Nu börjar rosornas krig
Tisdag: När allt händer på en gång
Måndag: Hon har en förklädd stalker
Söndag: Fladdrar det så kostar det

Fredag: Nu börjar rosornas krig

Han: Noterat fredag 12 jani år 2026; Första dagen i resten av sommaren, ty idag slog både hennes rosa engelsdka doftros och hennes mammas gula Goldstern ut tillsammans.
– Det är sex dagar tidigare än år 2021.

Spaningar på rosor som flytt:
Ensamma grabbens förtjänst att rosen har taggar
”Behandla rosor som du vill att din partner ska behandla dig”
Även rosor har taggar
Margaretas ros gjorde hennes dag
Lyckas med rosor? Tänk barnuppfostran
Säger blommande rosor och en jättestor kantarell något om 4 november?
Nu börjar rosornas tid
Om man undviker taggarna är rosor underbara


Tisdag: När allt händer på en gång

(Uppdaterad 18:15)

Han: Någon har sagt att tiden är det som hindrar allt från att hända på en gång. Känns det verkligen så? För egen del känns det som allt händer på en gång.
– Åtminstone i naturen:
Plötsligt blommar allt på en gång: Vallmon, rododendronbuskarna, hundkexen förstås (min favorit!), vresrosorna och den vita nyponrosen vid Växthuset; prästkragarna, flädern, midsommarblomstern, smörblommorna, Snöbollsträdet, de små äppelträden, kattmyntan, Lisas praktmalva, rosenhagtornen och Svärsmors gula ros.

Till och med hennes rosa doftros tycker att tiden är inne.

Fast egentligen är allt som det brukar vara. ”Det händer mycket på fem dagar, vallmon har slagit ut och de först satta tomaterna har börjat mogna!”, skrev hon denna vecka förra året. Dessutom: ”Första tomatlandet är nu fullsatt”.
Än en gång samma slutsats:
– Allt har hänt, ingenting har förändrats.

Det gäller tyvärr även bortom udden. För ett år sedan: ”Hon kämpar på i jordbruket och även världen i övrigt är sig lik. Putin fortsätter slingra sig i ”fredsprocessen” som den orm han är. Kineserna har synat Trumps kort och än gång avslöjat en narcissistisk bluffmakare. Presidentens kompis Netanyahu fortsätter sitt folkfördrivningskrig i Gaza, men Musk har dessbättre återvänt till den bilhandlarbransch han aldrig borde ha lämnat.”

PS: Hedersmannen Einstein anklagas ofta för plattityden att ”tiden är det som hindrar allt från att hända på en gång”.
– Det är naturligtvis inte sant.
Vad Einstein faktiskt bidrog med till vår världsbild var en radikal insikt (främst genom sin speciella relativitetsteorin, som jag haft anledning fundera över tidigare): Tiden är relativ och sammanflätad med rummet till en fyrdimensionell rumtid, där samtidighet är beroende av observatörens rörelse.
– Tål att tänka på, eller hur?
Eller så nöjer vi oss med att vara glada över att allt blommar på udden just nu.

Nödvändigt tilllägg: Tiden står inte stilla. Under den senaste tio (15?) åren har jag succesivt byggt ut systemet med altaner runt stugan på udden. Av någon anledning öppnar jag denna vecka Panduras ask: Upptäcker att en regel nedanför värmepumpen ruttnat.
– Vad göra?
Svar: A man gotta to do what a man gotta do, som John Steinbeck skrev på tiden när även män skrev bra romaner och John Wayne mumlade när Hollywood gjorde riktiga westernfilmer.
En personlig reflektion utanför protokollet: Nu vet jag vad barn och barnbarn ska få ärva bortsett från alla mina böcker:
– Vad sägs om 45 kvadratmeter trädäck med patina, it´s all yours!

Quick fix.

Hon: Jajamän, han slet sig från fåtöljen (och bloggen…) och jobbade hårt ett par timmar. Bredvid mitt planteringsbord, så vi jobbade stenhårt sida vid sida.

Omplantering och utplantering är vad mina dagar går till. Ändå ligger jag efter rejält efter flera resor norrut. Stockholm, Flen, och så Stockholm igen.

Men vissa plantor verkar inte bry sig om misskötseln och levererar redan massor av frukt. Leder gör nog auberginen.

Och basilikaplantorna är också fina. De har bidragit till dagens middag: Pasta Pesto.

Dagens impulsköp: Venedig!

Inte ett helt hotell, förstås, men väl en resa till Venedig och konstbiennalen i slutet av augusti. Givetvis bor vi på Pensione Accademia även i år.

Juli 2025. Snart ses vi igen, hurra!
Utsikten från vårt rum. 2025…

Spaningar som flytt
Måndag: Hon har en förklädd stalker
Söndag: Fladdrar det så kostar det
Nationaldag 2026: Grattis oss!
Söndag: Tre år senare står hon där i sin rosa balklänning
Fredag: premiär…
Torsdag: Hans och hennes
Söndag: Inte en dag äldre
Dagens Picasso: Därför doftar syrenen efter regn
Torsdag: Alla män bör läsa Trumps poesi

Måndag: Hon har en förklädd stalker

Han: Kanske har min tid på udden gjort mig överkänslig, men det har hänt förr: Den grekiske överguden Zeus gjorde det. Han förvandlade sig till en vit svan för att komma in under den sköna drottning Ledas toga och en gyllene örn när han försökte förföra titaniden Asteria (gudinnan för stjärnfall).
– För inte tala om att han förklädde sig till en ståtlig tjur för att röva bort den naiva prinsessan Europa.

Det gjorde även vår egen Loke, asatrons främsta skepnadsbytare. Självklart med svenska helhyllevärderingar, men som likt förbannat förvandlade sig till en fluga, en loppa, en lax. Till och med till ett sto (vilket ledde till att han födde hästen Sleipner), allt i syfte att tillfredsställa sina egna begär.

Så ursäkta min misstänksamhet. För nu är det tredje dagen i rad som hon uppvaktas av någon som låtsas vara en talgoxe.
Just det, en talgoxe.
– Smart förklädnad!
Talgoxen är Sveriges vanligaste fågel, listigt eller hur? Men hur många har sett en talgoxe som insisterar på att han ska äta frukost med en vacker fru på vår altan på sjösidan?
– Som förföljer henne ute i trädgården och in i växthusen – och gång på gång flyger in i vårt hus och bara sitter där och väntar på att hon ska komma hem?

I och för sig förstår jag honom. Jag stalkade henne länge innan hon äntligen såg mig. Men det finns en röd linje för vad en känslig man tål:
– Under vår högst privata eftermiddagsdrink sättar sig den jäkeln helt fräckt på vinflaskan!

Jag menar, vem har hört talas om en talgoxe som gillar Nebbiolo CA’ Bianca? En brygd på den blå druvan från Piemonte där dimman ligger tät?
– Just det. Nu fattar du också, eller hur.
Det är nåt som inte stämmer.

Illustration: Politico.

Nu till världen bortom udden. Donald Trump publicerade över 800 inlägg på sin Truth Social i maj.
Nyhetssajten Politico räknade dem, sorterade dem i kategorier och undrar vad presidenten mest bryr sig om.
– Men man ställer fel fråga.

Det intressanta är inte vad presidenten skriver. Den fråga vi bör ställa oss är varför någon alltid verkar veta vad han ska skriva och därför tjänar miljoner dollar på presidentens inlägg..
– Intresserad? Följ länken här.


Spaningar som flytt:

Söndag: Fladdrar det så kostar det
Nationaldag 2026: Grattis oss!
Söndag: Tre år senare står hon där i sin rosa balklänning
Fredag: premiär…
Torsdag: Hans och hennes
Söndag: Inte en dag äldre
Dagens Picasso: Därför doftar syrenen efter regn
Torsdag: Alla män bör läsa Trumps poesi